elsasydafrika.blogg.se

Dyka med hajar

Publicerad 2016-10-23 18:40:48 i Allmänt,

Hej!
 
Igår var jag och dök med hajar. Det var så spännande!
 
Dagen började 3.15 då vi blev upphämtade från hostelet så det blev inte mycket sömn igår natt. Det var nästan mysigt att gå upp så tidigt och sätta sig i bilen. Vi körde två och en halv timme till en plats som heter Van Dyks Bay.
 
När vi kom dit fick vi frukost och så gick de egenom reglerna. Vi gick till båten och åkte ut ungefär 15 min och sen la de ankare. På vägen ut på havet gungade det jättemycket, så pass mycket att man var tvungen att hålla i sig för att inte ramla omkull, jag tänkte hela tiden hur mycket mamma hade hatat det. När vi skulle byta om till våtdräkt blev det lite svårt. Jag snubblade omkring jättemycket och ramlade in i andra som bytte om.
 
De kastade ut bete för att locka hajar till båten. Så fort en haj dök upp blev det bråttom för de som var klara att hoppa i buren. Jag var andra på tur att dyka ner. Innan var jag varken rädd eller nervös utan bara förväntansfull. När jag väl skulle hoppa ner i buren fick jag lite panik och sa till Pauli från hostelet att han var tvungen att vara innan mig. De som jobbade på båten var så hysteriska på grund av stormen som var på väg in så instruktionerna var inte så tydliga, de sa bara håll ingenting utanför buren och sen fick vi hoppa i. Vattnet var väldigt kallt och lite grumligt. Det tog inte lång tid innan vi såg en haj, jag tyckte att den var jättestor men jag fick senare höra att den var ung och alltså ganska liten (ca 2.5m).
 
Jag hoppades på att få dyka två gånger eftersom jag var lite nervös första gången men då började stormen komma. Alla män som jobbade på båten sprang runt och skrek åt varandra. De behövde till och med ösa ur båten för vågorna hela tiden slog över däck. Vi hann inte ta av oss våtdräckterna innan vi åkte tillbaka så vi satt och frös jättemycket. Vågorna var så himla stora så båten hoppade på dem. Flera på båten blev sjösjuka eller mådde dåligt men jag tyckte mest att det var roligt. Jag borde nog bli sjöman.
 
Historen låter nästan inte som att vi hade roligt men det var verkligen ett äventyr och jag är så glad att jag gjorde det för jag hade så kul och det var riktigt häftigt att se en vithaj på nära håll! Bilturen tillbaka var helt tyst, alla somnade direkt och sov i stort sätt hela vägen.
 
Sara, Pauli och Melissa från hostelet som jag åkte med
Jag har inte så många bilder mest videor så kolla instagram så får ni se
 
 

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2016-10-26 06:53:21

WOW fy vad läskigt jag dör. Modigt! Jag hade aldrig vågat. Också att de som jobbade hade panik?! Då hade jag också fått panik.

Puss puss jag saknar dig <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela